Skip to main content

Det er ikke lett å være liten vøvve på stor slankekur...


Eller var det stor vøvve på liten slankekur? 

Jeg er neimen ikke helt sikker. Dere som kjenner Ariel vet jo at magen hennes går foran alt. Her skal det ikke jobbes uten godbit, det er hvertfall helt sikkert. Hun er et bunnløst sluk uten sidestykke; og sluker alt i sin vei. Enten hun får det servert eller ei. Litt sånn som matmor må kanskje innrømmes. De slåsskampene vi har hatt langs veikanten når hun har funnet seg en «snack» hun ikke får lov til å spise, har vært ganske underholdende. Men kun for de som står og ser på. Sist gang var for en uke siden, da satt vi på plenen på landet. Hun med en meiseball i munnen, og jeg med tre fingre rundt ballen og holdt igjen. Sånn satt vi sikkert en halvtime. Føltes som en time. Jeg fikk det som jeg ville til slutt, og jeg feirer hver seier jeg får!!


Hjemme hos oss er det bare Ariel, undertegnede og en gjeng med fisk. Vi holder sammen som erteris; og Ariel passer alltid på at hun har stålkontroll over hver eneste matbit som blir produsert i og utenfor husets fire vegger. Da har det gått litt sånn til tider da, at siste biten min har ofte vært biten til Ariel. Litt godbit av og til hører jo til. Når vi trener er det kun mat som fungerer. At jeg forsøker å bytte godbit bort i lek og ablegøyer er helt bortkastet. Hun sitter og ser på meg til forsøket går over. 

Vesenet legger på seg av en gråstein (noe som definitivt ligger til familien). Så da er det neimen ikke så løye at stakkaren veier et par kilo for mye. Hun ble sterilisert etter livmorbetennelse for halvannet år siden. Det hjelper jo ikke akkurat på vekttapet, selv om det ikke er noen unnskyldning. Vi har jo flere beviser på hvor godt det går an å holde vekten selv om en er sterilisert. 

Hun går på slankefor anbefalt av veterinær. Det har hun gjort hele tiden. Vi har forsøkt flere typer, og er sånn sett fornøyd med det vi har nå. Rent bortsett fra at hun ikke har tatt av, men her må det nok mer skjerpings til fra matmor sin side tenker jeg.  Dagsrasjonen kommer fordelt på to måltider. 

 Har noen tips om hvordan på best mulig måte vi kan ta av de ekstra kiloene hennes, så kom med det. Vi vil gjerne høre alt dere har av råd. Jeg har redusert matmengden hennes temmelig betraktelig, men hun er jo så innmari sulten. Hun er like sulten når hun er ferdig å spise, som hun var før det ble servert. @


Så i kveld sitter hun her, og ser så uendelig stakkarslig trist ut. Jeg vet knapt hvilket bein jeg skal stå på for å gjøre det godt igjen. Det tok meg et øyeblikk før jeg kom på at hun kunne være lei seg fordi hun er på slanken. Enhver (les: jeg) kan fort bli «hangry» når en går gjennom det der. Det tok en annen person å spørre det rette spørsmålet: Har dette kanskje funket før? Joda, det har jo det. Ser hun trist og lei ut, så vanker det jo vanligvis masse kos og godbit. Nå må hun jo da bare klare seg med kun kosen. Så spørs det da hvordan dette går fremover; og om matmor klarer å holde seg til planene. 


Ariel burde vel egentlig ta av litt under 5 kilo, men vi tar det litt sånn etter hvert og spør til råds etter hvert som vi kommer oss nedover. Vi har gått av å justere nedover begge to, så det eneste solidariske her er vel at vi tar dietten begge to..... 


Stefanie & Ariel (Sprong)







Comments

Popular posts from this blog

Oppvarming

  Hvorfor det er viktig å varme opp din hund før du  begynner å løpe det forteste du kan i en agilitybane, er for å unngå melkesyre. Nøkkelen er oppvarming for både deg og din hund. Så dette sier jeg på mine kurs som jeg holder også.   1.  Viktig å la hunden gjør fra seg, lukte litt i bånd.  2.  Få opp farten litt, små jogge på gress, grus for all del ikke gjør det på asfalt.. Det du skal trene på kan det begynne å gjør litt smått nå. F.eks. Slalom økt. Da kan du ta hunden mellom beina dine å la den gå som et 8 tall. Når vi gjør dette så varmer vi mer opp de musklene hunden skal bruke.  3.  Krev litt oppmerksomhet: Kontakt med deg, gi en godbit. Skal du bruke vingene, så kan du sjekke om hund hører de retnings kommandoene dine. Bytte mellom leke og godbiter: Bytte leken er veldig gøy, du kombinerer verbale kommandoer og bevegelsen. samme er med godbit. 4.  Nå kan du ha en veldig bra økter   Dette tar ca. 10- 15 minutter så er hunden og deg selv klar til hva du skal gjøre på trening.  

Bronsemerkeprøve i lydighet

 I kveld har vi arrangert bronsemerkeprøve i lydighet. Mange deltakere og 11 forskjellige raser, noe som er kjempekjekt for sporten🤩👏 Vi så mange gode øvelser og gode momenter, samt flere utrolig sjarmerende🥰 Gratulerer til alle som besto prøven, og til dere andre; vær stolt av det dere fikk til og bedre lykke neste gang✌️💪👏 Og selvfølgelig en stor takk til Astrid som var super dommer igjen😃👌 Det var totalt 14 startende ekvipasjer og 9 av disse besto :-) 

Stevnetrening i rallylydighet

 29 april-1 mai arrangere vi rallylydighetsstevne sammen med Karmøy hundeklubb. Karmøy har kveldsstevne fredagen, mens Haugesund arrangerer lørdag og søndag. Vi gleder oss en hel haug til dette. Det blir en kjekk helg med masse god rally og masse både nye og gamle kjente rundt ringen.  I forkant av stevnet vårt satt Line i gang med arbeidet å få i stand et treningsstevne for de som var påmeldt stevnet vårt. Line har gjort en kjempejobb med både banetegninger arbeidslister og påmeldinger. Takk Line. Bra jobba :-) Torsdag 14 april stilte en hel gjeng med tobeinte med ferdig oppbrettede armer. Alle var klare for å ta i et tak. Vi var fordelt som dommere, tidtagere, banebyggere og innkastere. Ringbånd og sluser. Alt var på plass. Vi var klare. Slike treningsstevner er bare helt supre. Vi kjenner på både nerver og kribling i magen  på samme måte som før og under en offisiell konkurranse. Skuldrene blir fort hevet noen hakk og ting går ikke alltid som på trening. Vel det er derfor dette også